Framtidens Ansel Adams?

Allt fler har tillgång till fotografering idag – både stillbilder och video – och en uppenbar orsak är tillgång till mobiltelefoner. Många miljoner bilder och videoklipp laddas upp på sociala medier varje vecka.

I början av 1900talet släpptes kameramodellen Brownie av Eastman Kodak och leverantörens ambition var att det skulle vara en billig kamera för folket. Ansel Adams sägs ha fått en Brownie av sin pappa som ung. På liknande sätt kanske ’framtidens Ansel Adams’ får inspiration till en karriär inom forografi genom dagens mobilkameror. Smartphones kan vara en inkörsport – eller gatewaydrug om man så vill – till utrustrning med en större sensor, utbytbar optik och fler möjligheter att påverka slutresultatet.

Ju mer man fotograferar desto fler tillfällen har man att fundera över varför resulten blir som de blir, både när det gäller ’mjuka’ aspekter som komposition och val av motiv och när det gäller ’hårda’ aspekter som inställningar vid fototillfället och vilken hårdvara man använder.

Vad som är en ’bra’ bild avgörs av flera olika parametrar, inklusive ’tycke och smak’.

När det gäller inställningar vid fotograferingstillfället erbjuder även smartphones appar som tillåter att användaren gör olika val för exponerningen (och i viss utsträckning även ifall man vill att resultatet ska vara en raw-fil). Både för iphone och android finns olika alternativ – jag har en android och använder bland annat ’Open Camera’ på den.

När det gäller efterbehandling av det man fotograferar tänker många på kommersiella produkter och har ibland känslan av att sådana är dyra och svåra att lära sig.

Ett antal opensource-programvaror finns att välja på, några nämns på pixls ( exempelvis Raw Therapee och darktable ). Även för videoredigering finns ett antal valmöjligheter inom opensource, till exempel Open Shot och Shotcut.

I dagsläget finns ett ohemult stort utbud av information i form av hemsidor, bloggar och youtubekanaler både när det gäller specifika handgrepp i programvaror och för inspiration kring foto och video. Det mesta är på engelska, men det finns en del även på svenska.

För min del kollar jag bland annat följande sajter regelbundet: Photo Rumors, D P Review, PetaPixel, DxO Mark och för fotoinspiration finns många sebara youtube-kanaler. Ifall man gillar att stödja europeiska kanaler finns en snubbe i Rumänien som kallar sig Photo Tom som ofta hittar intressanta miljöer, och nyligen snubblade jag över en svensk kille via en artikel på petapixel. Han heter Micael Widell och verkar passionerad, entusiastisk och nyfiken, och finns på YouTube, Instagram, 500 px, Twitter och MW Roll.

Inom kameraområdet finns det goda möjligheter att låta sin inre prylnörd frodas, det kommer ny och bättre utrustning ofta. Samtidigt har de flesta av oss inte en obegränsad budget, och dessutom har inte alla foto som primär inkomstkälla. Lyckligtvis är det inte utrustningen som är det viktigaste, utan personen som använder den – så se till att komma ut och plåta oavsett vilken utrustning du har. Funderar du på att uppgradera finns även begagnatmarknaden som ett alternativ. Nyligen släppte Nikon sin D850, och dess spec är trevlig. Samtidigt har jag haft en D700 i flera år som jag varit supernöjd med – så bara för att det kommer nya modeller blir ju inte äldre modeller automatiskt dåliga över natten, vilket följande youtubeklipp kan vara en inspiration till:

Förut kunde man se antalet megapixel i kamerareklam som säljargument. Det brukar framgå även idag, fast primärt i informativt syfte. Sensorteknik går framåt från år till år, och en större sensor har fördelar framför en mindre, exempevis för brusnivåer, dynamiskt omfång och ISO-prestanda. Det som i digitalfotovärlden kallas ’fullformat’ kallades på analog-tiden för 35mm-film, men oavsett namn är storleken på ’ljus-samlaren’ 24*36 mm vilket innebär ca 860 kvadratmillimeter. Både i den analoga och digitala världen finns det större storlekar än så, de kanske mest kända ’stora’ kamerorna från den analoga tiden (exempelvis Hasselblads mellanformat) exponerar en yta på ca 6*6 cm, men det finns betydligt större än så. APS-C från Canon är 330 kvadratmillimeter medan APS-C från övriga ligger på 370 kvadratmillimeter. Micro Four Thirds ligger på 225 kvadratmillimeter. I många av dagens telefoner är sensorn mellan 15-25 kvadratmillimeter, och dessutom är kvalitet på objektiv vanligtvis betydligt enklare än de som finns till systemkameror.

Ifall du är både en fotonörd och en filmnörd finns det ett antal fotorullar som släppts genom åren. En klassiker som fyllde 50 häromåret är Blow-Up (1966, England, 1h 51m, regi och delvis manus: Michelangelo Antonioni, AllMovie, Kritiker, Rotten Tomatoes, Wikipedia)
2014-08-21 Brownie by Alan Levine